Köp- och leveransvillkor - Finatex

  •  
  • Handla med valfritt betalmedel i vår butik

Produkter i din varukorg

Produkter
Antal
Ändra antal
à-pris
Pris
Visa varukorg
Köp- och leveransvillkor

Köp- & leveransvillkor

FINATEX (Heinex AB, Org 556090-7684) är en webbshop som vänder sig till konsumenter i Sverige.

I vår butik hittar du sköna textilier och praktiska hjälpmedel för ditt välbefinnande, både i och utanför hemmet. Sortimentet finns till vardags i HEINEX AB som i första hand säljer B2B till tvätterier, kommuner & landsting, vårdinrättningar och professionella företag. Genom FINATEX erbjuder vi en stor del av vårt högkvalitativa produktsortiment i HEINEX även för privatpersoner.

Nedanstående köp- och leveransvillkor tillämpas på samtliga köp och beställningar gjorda på www.finatex.se av kunder som är bosatta i Sverige.

Som kund hos FINATEX (Heinex AB) har du rätt att begära ut information kring dina personuppgifter. Du har också rätt att begära att dina personuppgifter ändras eller raderas.

Vid frågor kontakta oss på finatex@heinex.se.

> Köp
> Pris & Betalning
> Leverans
> Ångerrätt
> Reklamationsrätt
> Sekretess & Säkerhet
> Rättelse, Insyn & Återkallelse
> Tvist
> Kontakt


1. Köp

Avtal om köp ingås när du väljer att skicka din beställning från Varukorgen. Orderbekräftelse genereras sedan automatiskt av vår databas utan manuell översyn. Om en eventuell felaktighet i ordern skulle uppstå kontaktar vi dig för att hantera ärendet.

Försäljning till minderåriga 
FINATEX (Heinex AB) ingår endast avtal med myndig person (18 år och över), alternativt omyndig person med målsmans tillstånd och godkännande.


2. Pris & Betalning:

Samtliga priser på FINATEX anges i svenska kronor (SEK) inklusive 25% moms och gäller för leveranser inom Sverige. Vi reserverar oss för eventuella pris- och valutaförändringar, ofrivilliga tryckfel, ev. felaktiga bilder och färgnyanser. Vi förbehåller oss rätten till prisjustering utan föravisering.

Produkter och totalkostnader
Totalkostnad visas i Varukorgen och inkluderar moms, frakt och eventuella andra avgifter. Lagerstatus för varje artikel visas på produktsidan. Vi reserverar oss för eventuell slutförsäljning.

Betalning och betalsätt 
FINATEX använder Klarna Checkout som betalsätt. Din betalning sker då i samarbete med Klarna AB, via tjänsten Klarna Checkout och du väljer själv det betalsätt som passar dig bäst. Efter att du bekräftat ditt köp väljer du önskat betalsätt: faktura, kortbetalning eller direktbetalning via din bank. Du betalar inga extra avgifter oavsett vilket betalsätt du väljer att använda dig av.

Klarna - Faktura - 14 dagar (0 kr): 
Genom Klarna Checkout erbjuder vi fakturering. Fakturan erhåller du i samband med utleverans av din vara. Du har 14 dagar på dig att betala fakturan från det att varan skickats (Obs! Inga avgifter tillkommer vid fakturabetalning). En förenklad kreditprövning sker utan kännedomskopia och leverans sker endast till folkbokförd adress. Vid köp över 2.000 kr görs sedvanlig kreditprövning. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med det belopp som är tillåtet enligt lag samt dröjsmålsränta enligt nu gällande referensränta med tillägg av 25,00%.

Kortbetalning: 
Genom Klarna Checkout erbjuder vi kortbetalningar med VISA och Mastercard. Klarna krypterar all känslig kortdata så att ingen obehörig får tillgång till uppgifterna. Vid köp fyller du i kortnummer, giltighetstid och CVC-kod hos Klarna. Du kan också komma att behöva verifiera ditt kortköp hos din kortutgivare med Verified by VISA eller MasterCard SecureCode.

Direktbetalning:
Direktbetalning innebär att du har möjlighet att förskottsbetala din order om du är ansluten till Internetbanken hos Swedbank, SEB, Nordea eller Handelsbanken. När du väljer betalsätt Direktbetalning slussas du vidare till din Internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras sedan direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.


3. Leverans

Leveranstid:
Lagervaror:
Normalt skickas din order inom 1-3 arbetsdagar efter det att vi mottagit din beställning. Leverans sker med Schenker. Detta gäller varor som finns i lager för omgående leverans. I undantagsfall förekommer det att vår transportör inte har daglig utkörning av paket till vissa paketombud, då kan leveranstiden förlängas något. Detta gäller främst paketombud i mindre befolkade områden samt vid hemleverans.

Beställningsvaror:
1-2 veckor beroende på vilka produkter som beställs. Några dagar efter placerad order får du ett meddelande med planerad leveranstid. Om det skulle uppstå några avvikelser hör vi av oss via e-post så snart vi fått kännedom om detta.

Fraktpris (inom Sverige):
Alla beställningar levereras med DB Schenker. Mindre paket upp till 20kg levereras till ett utlämningsställe sk. Ombud. Större och tyngre paket levereras direkt till hemadress under dagtid 7-17 (Hemleverans). Fraktpriser baseras på vikt och mått, om produkten är skrymmande eller ej och visas direkt i Varukorgen. Avvikelser kan förekomma.

Leveranssätt:
Leverans av beställda varor sker med DB Schenker alternativt hämtas av köparen själv på FINATEX lager.

Mindre paket:
Leverans till utlämningsställe – Schenker Parcel Ombud 
Avser beställningar som packas i 1st kolli, max vikt 20 kg samt max längd per kolli L180 cm (Längd + omkrets max 300cm.) Försändelsen levereras till närmsta utlämningsställe. Avisering sker via SMS med information om var/hur du kan hämta ditt paket. För att förhindra att Paketet går i retur behöver det hämtas inom 14 dagar. Outlöst paket skickas tillbaka efter 14 dagar och du debiteras en kostnad om 200:- för retur.

Större paket:
Hemleverans dagtid – Schenker Parcel Hem Dag
Används vid större och tyngre gods. Hemleverans sker, efter avisering, dagtid mellan 7-17. Leverans sker till tomtgräns om du bor i villa samt fram till porten om du bor i lägenhet. Observera att man som mottagare inte kan bestämma leveransintervall då det styrs av transportörens fasta rutter på din ort. 

Avhämtning:
Hämtning av gods/paket – FINATEX lager Malmö
Önskar du själv hämta ditt paket hos oss, är det även möjligt. Du hämtar då ditt paket eller ditt gods på FINATEX lager i Malmö. Vid ordertillfälle noterar ni denna tjänst vid val av Fraktsätt i Varukorgen.

Transportansvar
Transportansvar innebär att vi ansvarar för att försändelsen kommer fram hel till dig från oss. Vid en retur är det du som är ansvarig för godset och försändelsen från dig till oss. Vid retur bör du därför spara alla försändelsenummer från din speditör så du kan bevisa att du lämnat in varan till ditt Ombud, om den skadas eller kommer bort. Packa även varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd gärna ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev.

Transportskador/Felexpediering
Om produkten är skadad vid leveranstillfället bör detta anmälas omgående till FINATEX kundtjänst. För att vi ska kunna reklamera skadan gentemot vår transportör behöver vi kunna anmäla transportskadan till Schenker inom 1-3 dagar. Vi är därför tacksamma om du anmäler skadan snarast möjligt, inom denna tid. Detta gäller såväl synliga som dolda transportskador och det är därför viktigt att du packar upp och kontrollerar att produkten är felfri så snart som möjligt efter mottagandet. 

Om skadan är synlig är det enklast om du anmäler detta direkt till chauffören vid mottagandet av försändelsen. Be att transportören gör en notering om skadan på din kopia av fraktsedeln. Tänk på att alltid spara emballaget för att reklamationen ska kunna hanteras korrekt.

En produkt som är felaktigt expedierad bör anmälas snarast möjligt till FINATEX kundtjänst. Om en vara mot förmodan skulle vara felexpedierad, skadad eller felaktig åtar vi oss att kostnadsfritt avhjälpa felet.

Ej utlöst order
Löser du inte ut ditt paket så kommer det automatiskt gå i retur till oss efter 14 dagar och du debiteras en returfraktkostnad på 200 kronor. Detta gäller Schenker Parcel Ombud. För tyngre eller skrymmande gods tillkommer även en kostnad enligt aktuell frakttabell. Om du har valt faktura som betalningsalternativ är det viktigt att du kontaktar Klarna för att undvika eventuell påminnelseavgift och dröjsmålsränta. Ersättning av outlöst paket skickas genom faktura via Klarna.

Leveransförsening
Hos oss har du har rätt att häva ditt köp utan extra kostnad vid eventuell försening mot utlovad leveranstidpunkt. Gäller lagervaror, ej beställningsvaror. Om vi får kännedom om leveransförseningar av din order kontaktar vi dig omgående via email eller telefon.


4. Ångerrätt

Du som kund har alltid rätt att packa upp varorna och kontrollera eventuell funktion och finish på produkten, dock ej bruka eller använda produkten. Om du inte skulle vara nöjd med ditt köp så kan du självklart ångra och returnera dina produkter till oss inom 14 dagar efter att du mottagit dem. Vid en delleverans gäller det 14 dagar efter att du mottagit den sista varan på din lagda order.

Värdeminskningsavdrag
Vi förbehåller oss rätten att vid en eventuell retur av vara, göra ett värdeminskningsavdrag om varans skick har förändrats i sådan utsträckning att den inte längre går att sälja till en annan kund utan att göra ett avdrag på försäljningspriset.

Återbetalning
Återbetalning sker inom 14 dagar efter det att vi har mottagit meddelande om att du nyttjar din ångerrätt. Vi förbehåller oss dock möjligheten att invänta bevis om att returen är avsänd till oss alternativt när vi har mottagit returen. Då sker en utbetalning som kan ta 5-7 bankdagar. Återbetalningen sker med samma betalsätt som ursprungligen har använts vid betalning.

Retur
Vid retur bör produkterna packas noga med godkänt emballage, vi uppskattar om ni skickar med originalförpackningen. Notera att originalförpackningen ej bör användas som ytterkartong i och med att produkten kan skadas och du kan få ett värdeminskningsavdrag. Utöver eventuellt värdeminskningsavdrag så står du också för fraktkostnaden vid retur.

För att kunna hantera din retur behöver vi ditt ordernummer, kundnummer och namn. Ta gärna kontakt med vår kundtjänst på 040-93 53 70 alternativt finatex@heinex.se  för att få hjälp med din retur. Vi skickar sedan en returfraktsedel till dig. Vi uppskattar om ni kan skicka returen i originalförpackning med ett yttre emballage för att säkerställa att varan inte skadas.

Transportansvar
Transportansvar innebär att vi ansvarar för att försändelsen kommer fram hel till dig från oss. Vid en retur är det du som är ansvarig för godset och försändelsen från dig till oss. Du bör därför spara alla försändelsenummer från din speditör eller ombud så du kan bevisa att du lämnat in varan om den skadas eller kommer bort. Packa varorna extra noggrant så att de inte skadas under färden och använd ett alternativ där du kan spåra försändelsen, till exempel paket eller rekommenderat brev.

Undantag från ångerrätten:
Specialbeställningar / Beställningsprodukter
Vill du göra ett köp av en produkt som vi inte lagerför eller erbjuder i vårt ordinarie sortiment och som sedan beställs eller tillverkas speciellt för dig gäller inte ångerrätten. Ta kontakt och fråga vår kundtjänst om du vill ha något specialbeställt från en leverantör vi samarbetar med så undersöker vi dina möjligheter och hjälper dig med ditt önskemål och beställning.

Vänligen observera att ångerrätt ej gäller företag.

Så här gör du en retur:

1. Kontakta vår kundtjänst via e-post eller telefon och be om en returfraktsedel.
2. Förpacka varan ordentligt, använd den ursprungliga produktförpackningen samt ett skyddande transportemballage, likvärdigt det som varan levererades i till dig. Glöm inte att packa i retursedeln. 
3. Returnera varan till FINATEX med hjälp av den returfraktsedel ni fått skickad till er.

Vid retur hjälper vi er med returfraktsedel. När du utnyttjar din ångerrätt står du som kund alltid för returfrakten. Returfrakten justeras i samband med återbetalningen av dina pengar. Returer sker vanligtvis på samma sätt som varan transporteras till er. Undantag kan ske om ni önskar att returnera enbart en del av er beställning. 

Återbetalning görs så snart som möjligt och senast inom 14 dagar från det att vi mottagit och registrerat din retur på vårt lager. Notera att vi inte står för kostnaden för returfrakt.

Vi rekommenderar er att alltid kontakta oss innan varan sänds i retur, oavsett returorsak.

Retur av små paket
Vid retur av mindre paket som du hämtat hos ditt ombud, returneras paketet hos samma ombud.

Retur av större försändelser
Vid retur av större varor som levererats hem till dig, kontaktar ni vår kundjtänst som hjälper er med att ordna med returhandlingar sedan kommer ni få kontakta Schenker för att boka tid för en upphämtning av returen. Information om var man vänder sig får ni av vår kundtjänst.

Returadress
Retur FINATEX
Heinex AB 
Krusegatan 30
212 25 Malmö


5. Reklamationsrätt

FINATEX (Heinex AB) tillämpar Konsumentköplagens reklamationsrätt. Detta förutsätter att alla skötselråd följs och att normal aktsamhet iakttagits. Vid ett reklamationsärende rekommenderar vi att du kontaktar vår kundtjänst för snabbare hantering som sedan vidare hjälper dig med förfarandet. Du kommer då bli ombedd att tillhandahålla bildbevis via mail på felaktigheten/den defekt vara där felet tydligt framgår. Vid beviljad reklamation skickas en förbetald returfraktsedel ut till dig av kundtjänst. När vi mottagit den reklamerade varan undersöks felet på nytt och därefter skickas en ny vara till dig. Du betalar således inget för returfraktsedel för den reklamerade varan eller frakten för den nya varan.

Vid en reklamation så ska felet anmälas snarast eller så snart felet har upptäckts. Anmälan om fel i varan inom två (2) månader anses alltid inom skälig tid. Vid en godkänd reklamation står vi som handlare för alla kostnader, inklusive all frakt. 


Kontakt vid reklamation
FINATEX Kundtjänst
Tel: 040-93 53 70
Mail: finatex@heinex.se 


6. Sekretess & Säkerhet

Sammanfattningsvis behandlar vi dina personuppgifter för att:

- Administrera ditt köp eller din beställning
- Kommunicera med dig i samband med köpet, t.ex. skicka orderbekräftelse och recensioner om ditt köp
- Skicka marknadsföring och anpassad information om produkter, din varukorg, tävlingar och events via e-post och sms
- Ge dig anpassad marknadsföring i digitala kanaler
- Hjälpa dig med kundserviceärenden
- Fullgöra rättsliga förpliktelser såsom ångerrätt, reklamation och följa bokföringslagen


7. Rättelse, Insyn & Återkallelse

Du har rätt att återkalla hela eller del av det lämnade samtycket till behandlingen av dina personuppgifter. Återkallelsen av ditt samtycke får effekt efter att återkallelsen ägde rum. Du har alltid rätt att rätt att invända mot att dina personuppgifter behandlas för marknadsföringsändamål och profilering, såsom nyhetsbrev och anpassad marknadsföring.

Du kan läsa hela vår Integritetspolicy som finns längst ner på vår hemsida www.finatex.se


8. Tvist

Klagomål eller synpunkter avseende FINATEX produkter eller tjänster bör meddelas till FINTEX kundservice via e-post eller på telefon 040-93 53 70. 

Om du inte är nöjd med vår hantering av ditt ärende är du välkommen att vända dig till din lokala konsumentvägledare eller Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Vi följer alltid ARN:s rekommendationer.


Force Majeure
FINATEX (Heinex AB) är befriad från påföljd för underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse i detta avtal om underlåtenheten har sin grund i befriande omständigheter enligt nedan och omständigheten försvårar, förhindrar eller försenar fullgörandet. Såsom befriande omständighet ska anses vara bl. a myndighetsåtgärd eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad/strejk, brand eller översvämning, sabotage eller olyckshändelse av större omfattning. I force majeure ingår också myndigheters beslut som påverkar marknad och produkter negativt, t ex restriktioner, varningar, försäljningsförbud etc.


Kontakt
Heinex AB (FINATEX)
Krusegatan 30
212 25 Malmö
Sverige

E-post: finatex@heinex.se
Tel. 040-93 53 70


Vid frågor är ni välkommen att kontakta FINATEX kundservice.